I startblocket till livet

Dålig träning

Publicerad 2011-03-18 12:28:14 i Vardag

Nog för att all träning är bätter än ingen men idag var verkligen inte min bästa dag. Fick ganska snabbt håll/mjälthugg och det höll sig heela tiden. Jag får då ont i högra axeln också, eller typ nyckelbenet. Om jag joggar lite lugnt bara brukar det släppa direkt men idag försvann det inte ens när jag började gå. Tänkte visa er en blogg som skrivit bra om vad håll är, den heter Hjärnfysik och skriver bland annat:

Forskarna vet inte säkert vad som orsakar håll. Det är svårt att studera ett fenomen som försvinner när löparen stannar och ska undersökas, som Tim Noakes sa. Det tros vara kramp i diafragman, den stora, platta muskeln som separerar bröstkorg och bukhåla och hjälper oss att pressa luft in och ut ur lungorna under andningen. Exakt varför diafragman krampar är dock fortfarande inte helt klart.
Min erfarenhet är att kramp ofta inträffar när man springer för fort och när man andas ytligt och ojämnt. Diafragman kontraherar då i en förkortad position och sträcks inte ut fullständigt. Enda sättet att bryta krampen är då att sträcka ut diafragman ordentligt genom att förlänga muskeln. 
Det kan också vara så att hård träning minskar blodflödet till diafragman så att den krampar. Efter en måltid är dessutom ganska mycket blod samlat i magen och det finns mindre tillgång till blod för övriga organ och muskler, som diafragman.
Det vanligaste är att håll känns i sidan och oftast på höger sida. En del känner av håll i axlarna och det tror man beror på att smärtan reflekteras från diafragman via phrenic-nerven, men orsaken är densamma.

Står även 14 tips om hur man blir av med håll, synd jag inte kunde alla dom för en timme sen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela