I startblocket till livet

En dag i lyx

Publicerad 2011-02-24 14:32:34 i Vardag

Min förmiddag har varit kort sagt underbar. 90 minuter aromaterapi var bokad. Jag har varit på massage en gång tidigare, men det va läänge sen. Så det var lite spännande! Först så satt vi och pratade om vad jag ville få ut av aromaterapin, och jag visste inte riktigt, jag är inte stressad och har inte problem med något. Så vi kom fram till att en avspänd, renande terapi skulle va fint. Sedan fick jag välja eteriska oljor och valet föll på en mild doft av ros och lavendel. Rejält med lyxkänsla! En timmes helkroppsmassage senare så kände jag mig härligt mjuk, och gör det fortfarande.

Citerat från BeRör Dig (Kerstin Sjödin):

AROMATERAPI (Dofternas terapi)
Aromaterapi betyder att läka, behandla och vårda främst via doftsinnet.

I Egypten kände man till de eteriska oljornas välgörande förmågor redan 4 500 år f Kr. Dagens upptäckt av aromaterapins gamla konst kan till stor del tillskrivas den franske kemisten Renée Gatefosse. Han upptäckte av egen smärtsam erfarenhet att svåra brännskador kunde behandlas med lavendelolja för att underlätta och påskynda läkningsprocessen.

Aromaterapin är förebyggande, holistiskt (helheten större än summan, ingenting är ointressant) och kompletterande i livets alla skeden. Behandlingen har en djupgående och balanserande verkan och främjar självläkande processer. En väg är via doften genom näsan till den del av hjärnan som har med känslor att göra.
Hormonsystemet påverkas också. En annan väg för den eteriska oljan är genom hudens porer för att sedan via kapillärerna nå ut i blodomloppet och varje cell i kroppen.

Eteriska oljor tillsammans med massage stimulerar blod- och lymfcirkulationen, löser upp muskelspänningar och frigör ”lugn och ro” hormonet oxytoxin i kroppen.

 

Om DU vill unna dig någonting extra så rekomenderar jag varmt aromaterapi. Kerstin kändes väldigt lugn och naturlig och jag kunde direkt slappna av i hennes sällskap, annars kan det ju vara lite spänt sådär att träffa en ny person. Jag fick med en liten flaska med blandad olja hem, det va snällt så kan någon annan dag få lite guldkant :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lisa

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela